Laatste week in Peru

5 april 2010

Nog even en dan verlaat ik Peru alweer, vandaar dat ik maar eens een update geef ;)

Na de eerste week spaanse les in Cusco en een dagje paardrijden, zijn we vertrokken naar het dorpje Cai Cay, een uur rijden van Cusco. Het dorpje zou zo door kunnen gaan voor ontwenningskliniek: geen internet, geen telefoon, geen barretjes, geen restaurants, mooie natuur enz enz (waar het niet dat we genoeg flessen rum meegenomen hadden).

De plaats waar we verbleven is een naschoolse opvang voor de Peruaanse kinderen uit het dorp. Ze hebben van ons Engelse les gekregen. Ik had gelukkig een groepje dat graag wilde leren, maar er zaten ook Peruaanse ratjes bij, die bij voorbaat al meldden dat ze geen Engels konden en dus buiten wilde spelen. Na de Engelse les ging iedereen buiten springtouwen en dansen, waarbij wij er zelfs aan moesten geloven en de Nederlandse heupen doorgesmeerd konden worden. (Wat uiteindelijk weer voordeel opleverde terug in Cusco, want vrouwen versieren doe je hier met je heupen in plaats van slechte openingszinnen).

Die week was het in Peru ook de "Semana de santa" (heilige week, bij ons pasen) en konden we maandag dus gelijk een mooi schouwspel meekrijgen waarbij de dorpelingen met Jezus door de straten liepen. Na dit schouwspel natuurlijk kip met rijst ( lunch en avondeten is hier hetzelfde, kán goed uitpakken als je de lunch voortreffelijk vond). De laatste dag van de heilige week is het gebruikelijk om 12 gangen voor de schotelen voor de lunch. Ze hebben het voor ons gehalveerd en hoefden er maar 6 achterover te werken, nog een hele kluif overigens.

Na een week met de kinderen te hebben gedanst, film gekeken, Engels gedaan en andere mooie spelletjes zat het erop. We kregen een mooi dankwoordje van Ernesto, de oprichter van de school. Daarna kregen de 3 nuchtere werktuigbouwers nog een knuffel van alle kinderen uit het dorp, wat toch wel weer heel speciaal was. Het was jammer dat het maar één week was, want je zag dat de kinderen toch heel blij waren met je, vooral ook omdat de ouders de kinderen vaak verwaarloosden (geen aandacht, alcoholisten enz).

In Cusco konden we weer terug de bewoonde wereld in en zijn we wat sight-seeing gaan doen. We hebben de Heilige Vallei gezien en zijn 40 kilometer gaan mountainbiken door de bergen. Vandaag zijn we met de trein naar Aquas Calientes gegaan, een verbluffend bergdorpje een uur van Machu Picchu vandaan. We hebben geluk dat we nog naar Machu Picchu kunnen, want het treintje rijdt pas vanaf 1 april vanwege de vele regenval.

Eind van de week zal ik nog laten weten hoe het laatste weekje in Peru nog is verlopen. Ik kan nu al wel stellen, al na 2 weken, dat het een enorm mooi land waarbij iedereen oprecht aardig is..

1. Klont:
    6 april 2010
    Joost?..
  2. Verschuuren!!:
    7 april 2010
    Hey Joost,

mooie verhalen, ik mis alleen de Salou-factor die wij er altijd in hadden. Maar goed, ik denk ook niet dat het een goed idee is om met een 2-liter fles rum achter de pc in het internetcafe te gaan zitten. Nog veel succes met je reis.

Groeten,
    Martijn
  3. Joost:
    7 april 2010
    Hoi Klont. En Verschuuren, het is hier geen Salou inderdaad. En de Salou weblog was natuurlijk alleen voor een select groepje ;)
  4. Goorden:
    14 april 2010
    Joost we wensen je een goede reis door Amerika. Geniet ervan groetjes Jan en Leny
  5. bas:
    18 april 2010
    Hey gozer!
    Klinkt allemaal goed!Ik mis alleen de bierverhalen, misschien toch maar een achterkamer maken op je site.
    Japan is by the way ook fantastisch!
    Groeten vanuit Hiroshima!